roadmap

Deze roadmap is een handleiding voor docenten ter voorbereiding op de lessenserie. Wat wordt er iedere les gedaan, hoe kan de docent zich voorbereiden, wat wordt er verwacht van leerlingen, huiswerk, welke tools worden ingezet, hoe en of er getoetst wordt. 

 

De onderstaande doelen worden behandeld:

  1. De leerlingen kan ondersteunen in een verantwoord voedingspatroon
  • De leerling kan voeding indelen in de schijf van vijf en dit verantwoorden
  • De leerling kan informatie zoeken en geven over gezonde voeding
  • De leerling kan een gezonde maaltijd samenstellen
  • De leerling kan recepten lezen en omrekenen naar het aantal personen

 

2. Informatie op allerlei manieren overzichtelijk en efficiënt verzamelen, ordenen en

weergeven

  • De leerling kan relevante informatie verwerken in een powerpoint en Word
  • De leerling kan informatie geven in correct Nederlands

 

Interesse in het volledige lessenserie? Neem contact met ons op.

Les 1

Thema/ onderwerp: Gezonde voeding

  • powerpoint gezonde voeding 
  • individueel oefenen met tool schijf van vijf
  • eetmeter

 

voorbereiding

  • Inlezen Powerpoint voeding.
  • klaarzetten voor de les.
  • Klaarzetten van de tool op het digibord 
  • Klaarzetten dummies van producten

 

rol docent

Uitleg over het project

Les Gezoende voeding door middel van  powerpoint Voeding

De docent brengt kennis over voeding over d.m.v. een powerpoint

De docent zorgt dat de tool op het bord klaar staat.

De docent laat de leerling zelfstandig oefenen met de tool Gynzy.

De docent geeft de leerling een product om in de juiste schijf te plaatsen. De docent vraagt de leerling om de keuze toe te lichten.

 

rol van de  leerling

De leerling luistert naar powerpoint en maakt aantekeningen.

De leerling oefent met de tool Gyzny schijf van vijf

De leerling plaatst het product in de juiste schijf en toelichten waarom.

 

Nawerk/ huiswerk

Installeren van de App Eetmeter van Voedingscentrum.

Bijhouden van eigen maaltijden in de Eetmeter.

 

tool/ ict

Digibord met tool

Internet, eigen devices, app eetmeter

 

toetsing

Formatief (TM= verwijzing naar toetsmatrijs)

Tool Gyzny schijf van vijf: De tool accepteert alleen het juiste antwoord.

Individueel producten plaatsen in de schijf van vijf met toelichting overige leerlingen zorgen voor feedback, bevestiging van docent.

 

Les 2

Thema/ onderwerp: Aanbevolen hoeveelheid per dag (AHD)

  • Casus Voeding en specifieke doelgroepen
  • 0pdracht over de casus: PowerPoint maken
  • Presenteren van de PowerPoint
  • Maken van een dagmenu

 

voorbereiding

  • Deze opdracht is aan de hand van cases.
  • De cases zijn vooraf door de docent uitgezocht en uitgeschreven.

 

rol docent

Docent leest en bespreekt de cases.

Uitleg over de PowerPointpresentatie (doelgroepen, eisen)

 

rol van de leerling

De leerling gaat in groepsverband, aan de hand van de cases op zoek naar informatie op de site van het voedingscentrum.

De leerling analyseert en verwerkt de informatie in een PowerPoint.

Leerling maakt PowerPoint aan de hand  van de gestelde eisen.

De leerling presenteert met groep het resultaat

samenwerken

 

Nawerk/ huiswerk

Bijhouden van de Eetmeter App

 

tool/ ict

Digibord, internet, eigen devices van leerlingen, website voedingscentrum, PowerPoint

 

toetsing

Powerpoint presentatie beoordeeld door medeleerlingen. Mondelinge feedback met tips en tops.

 

Les 3

 Thema/ onderwerp: Groentewijzer

  • kennis van groenten, bereidingswijze, verkrijgbaarheid
  • opdracht groenten

 

voorbereiding

  • Opdracht kopiëren en klaarleggen

 

rol docent

Instructie over opdracht

Begeleiden in mediawijsheid,

 

rol van de leerling

Zelfstandig werken

Informatie zoeken

Opdracht uitwerken

 

nawerk/ huiswerk

Bijhouden van de Eetmeter App

 

tool/ ict

Eigen devices, internet, website voedingscentrum, Word. 

toetsing

-

Les 4

 Thema/ onderwerp: Gezonde maaltijd

  • Recept zoeken
  • Schijf van vijf
  • Recept omrekenen
  • Recept in Word zetten
  • Calorieën berekenen

 

voorbereiding

Klaarleggen opdracht

 

rol van de leerling

Leerling gaat zelfstandig aan het werk. Leerling zoekt via aangegeven site informatie.

 

rol docent

Docent heeft coachende/ begeleidende rol

 

nawerk/ huiswerk

-

tool/ ict

Voor het vinden van een recept gebruikt de leerling eigen device en websites AH en voedingscentrum, rekenmachine (digitaal) en Word

 

toetsing

Summatieve toets recept gezonde maaltijd

Maak jouw eigen website met JouwWeb