Toetsplan

Hieronder vind u twee documenten, de eerste is het toetsplan, waarin is vastgelegd op welke manier de les doelen formatief en summatief getoetst worden. In hete tweede document vindt u het beoordelingsschema met de normering. 

 

Om te bepalen of we de toets valide, betrouwbaar, haalbaar en transparant is hebben rechtvaardigheidsanalyse uitgevoerd:

De lessenserie is gebaseerd op smart geformuleerde doelen, zodat de leerling weet waaraan ze moet voldoen. Deze doelen zijn uitgewerkt in de toetsmatrijs, zodat lesstof die geoefend wordt ook in de toets terugkomt, zodat de validiteit gewaarborgd wordt. Voor de formatieve toetsen hebben we gekozen voor een holistische beoordeling. Dit is een wat subjectievere beoordeling, dit gebeurd vooral doormiddel van feedback geven en een woordbeoordeling van de docent. Voor de summatieve toets hebben we een beoordelingsschema ingezet om zo objectief mogelijk te kunnen toetsen. Dit om verschil in het beoordelen tussen collega’s verkleinen, hierdoor wordt de toets betrouwbaar.  Het beoordelingsschema is afgeleid van de CSPE ‘s Z&W, zo gebruiken we ook scheven schalen, daarmee streven we naar toetsen op examenniveau. Om de haalbaarheid van het toetsen te garanderen hebben we bewust gekozen voor een objectievere manier van toetsen bij de summatieve toets. Door de afstemming tussen de doelen, de toetsmatrijs, beoordelingsschema en normtabel maken we het voor de leerling transparant hoe ze beoordeeld worden.

Doormiddel van de bovenstaande analyse verwachten we dat de toets rechtvaardig is. Om hier zeker van te zijn zullen we een kwaliteitencyclus kunnen opzetten. Uit de toets analyse zal blijken of de werkwijze goed is of dat er eventuele aanpassing nodig zijn.

 

Interesse in de summatieve toets? Neem contact met ons op.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb